Referencer

"Vi sparer 110.000 tons CO2e om året ved at køre på vedvarende energi"

Vi er stolte pionerer inden for fossile brændstoffer

Vi er stolte pionerer inden for fossilfrie brændstoffer. I 1995 begyndte vi at køre på ethanol, i 2000 på biogas og i 2015 var vi 95 % fossilfrie. Vi blev 100 % fossilfrie i efteråret 2015. HVO (Neste MY Renewable Diesel) var en af ​​de sidste brikker i puslespillet for, at vi blev fuldstændig fossilfrie. Da vi kører cirka 110 millioner km om året, er dette ret markant, og vi sparer 110.000 tons CO2e om året ved at køre fossilfrit. Det tal er beregnet af os efter Energistyrelsens direktiv"
Lars Erik tilføjer: ”Ja, i alt har vi 1.600 erhvervskøretøjer, så det bliver ret mange. Omkring 200 af dem kører på HVO"

De tre vigtigste udfordringer for Keolis

  1. Søgte efter de sidste brikker i puslespillet for at blive fuldstændig fossilfri
  2. På grund af de forskellige krav fra myndighederne, og en flåde af køretøjer fra forskellige år, kan vi ikke konvertere dem alle på samme tid
  3. Bruger vores almindelige dieselbiler, uden at konvertere dem
Miljømålene for 2030 og 2045 er helt realistiske for Sverige – det kan vi som land klare. Men det er ikke nok kun at have ét fossilfrit brændstof. Det kræver alle slags.
Lars Erik, indkøbschef hos Keolis
Carl F

Løsning

I har valgt at køre med forskellige fossilfrie brændstoffer?

Ja, fordi vi har forskellige krav fra myndighederne, og en flåde af køretøjer fra forskellige år. Derfor kan vi ikke konvertere dem alle på samme tid, og vi skal derfor bruge en række forskellige fossilfrie brændstoffer. Den store fordel ved Neste MY Renewable Diesel (HVO) er, at vi har kunnet bruge vores almindelige dieselbiler, uden at konvertere dem. Fordelen med HVO er, at den grundlæggende fungerer som en fossil diesel. Det er de samme serviceintervaller, ingen ændringer og lidt bedre tændingsegenskaber end diesel. Det er et taknemmeligt brændstof. HVO har en lidt lavere energiværdi end fossil diesel, på omkring 3 %, men det er knapt til at mærke.
 
I kører mest til kommuner og amter, har de alle fossilfrit som krav?

Lars Erik svarer: Der kan være forskellige krav. Som regel er det fossilfrit. Nogen nøjes med en reduktion og andre med almindelige brændstoffer. De fleste overholder energimyndighedernes krav, men vi ser en tendens til, at flere har klare og skærpede krav. Vi kører fossilfrit for alle, også selvom det ikke er et krav.
 
De af jer, der tidligt tog stilling til fossilfri, hvad synes I om Sveriges miljøkrav?

Lars Erik er klar: ”Miljømålene for 2030 og 2045 er fuldstændig realistiske for Sverige, og det kan vi som land klare. Men det er ikke nok kun at have ét fossilfrit brændstof. Det kræver alle slags.
 
Hvordan startede dit miljøengagement, Lars Erik?

Vores miljøengagement har været en hjertesag i mange år, lige siden vi begyndte at teste i 1995 og siden 2012, hvor vi satte os som mål at have en fuldstændig fossilfri flåde. Det er meget naturligt, da vi arbejder med offentlig transport. De første skridt i vores miljøarbejde blev egentlig "tvunget" gennem af SL (Storstockholms Lokaltrafik), men herefter har vi arbejdet aktivt videre med det. Det var vores egen beslutning at skabe en fuldstændig fossilfri flåde!

 

Fakta om Keolis
I Danmark kører Keolis kollektiv trafik for trafikselskaberne med 450 busser i drift. Verden over har Keolis mere end 25.000 busser, og er dermed en af de førende operatører inden for kollektiv trafik.
 

Læs mere om Neste MY Renewable Diesel (HVO100)