Referencer

”Q8 er både innovative og proaktive, og da de foreslog, at vi skulle prøve Neste MY (HVO100), sagde vi hurtigt ja tak.”

Rikke Ferrari-Thomsen
Group Chief Commercial Officer hos LEMAN

 

Neste MY (HVO100)
giver resultater med det samme

 

Skiftet var nemt, der er ingen problemer og
vores kunder er begejstrede

 

Testkørsel med Neste MY siden maj viser
CO2-reduktion på op til 90%

Group Chief Commercial Officer Rikke Ferrari-Thomsen har arbejdet med transport og logistik i mere end 20 år. Både i Danmark, Kina og i Mellemøsten. I de seneste fire år har hun været en del af gruppe-ledelsen i LEMAN, og udover det overordnede kommercielle ansvar, står Rikke også for Digital Branding og andre branding-initiativer.

LEMAN har igangsat mange grønne initiativer. De er skiftet til grøn el fra vind- og vandkraft. De har installeret sol-celler og arbejder med el-drevne kølebiler. Seneste initiativ er et tæt samarbejde med Q8 om at udskifte fossil diesel med Neste MY Renewable Diesel (HVO100).

Rikke: "Vi har haft et fantastisk og innovativt samarbejde med Q8 i mere end 20 år", fortæller Rikke Ferrari-Thomsen. "Det er symptomatisk for initiativer, der reducerer klimabelastningen, at de lykkes bedst, når de sker i tæt samarbejde med kunder og leverandører. Hos LEMAN er vi drevet af vores bæredygtige agenda. Vi er en værdibaseret virksomhed, der tænker grønt, og for os er det en hjertesag. Vi arbejder på alle fronter - fra selvforsynende solcelle-energi, el-drevne gaffeltrucks og LED-belysning til affaldssortering og firmabiler. Derudover er mere transport med mindre klimabelastning en del af vores forretningsstrategi. Vi lever naturligvis op til alle lovkrav, vi overgår kundernes krav og forventninger, og vi bliver en mere og mere attraktiv virksomhed for potentielle medarbejdere, hvor flere og flere også går op i grøn omstilling og en bedre verden."

Hvordan har partnerskabet med O8 fungeret?
Rikke fortæller: "Tætte samarbejder er guld værd. Det ved vi, fordi det er sådan vi selv arbejder med vores kunder. Transport og logistik handler i høj grad om mennesker og relationer. Vi gør selv meget ud af de menneskelige værdier hos LEMAN, og derfor er vi også glade for de leverandører, der tænker på samme måde. Q8 er både innovative og proaktive, og da de foreslog, at vi skulle prøve Neste MY (HVO100), sagde vi hurtigt ja tak. Vi har test-kørt med Neste MY siden maj, og alt fungerer upåklageligt.”

Rikke fortsætter: ”Skiftet var nemt, der er ingen problemer og vores kunder er begejstrede. Der er stor intern opmærksomhed, også hos andre kunder, men vi har ikke endnu kommunikeret noget om projektet eksternt. Vi begynder at se på andre kunder, og på de af deres flows, hvor det vil give bedst mening - også i forhold til pris. Vi kan følge alle vores transporter på vores dashboard, og kan se både forbrugs- og klimaregnskab helt ned på den enkelte kørsel. "Her er det bestemt interessant at følge udviklingen og vi kan se, at reduktionen i CO2-udledningen på vores kørsel faktisk ligger i omegnen af de 90 procent, som Q8 på forhånd havde indikeret.”

Rikke, kan du fortælle os, hvorfor klimavenlige tiltag kan være en konkurrencefordel?
Rikke: "Vi bliver hele tiden mere og mere ambitiøse, med endnu flere partnerskaber omkring grønne initiativer. For selvom kunderne efterhånden ser vores mere klimavenlige satsninger som hygiejnefaktorer, så handler det stadig om at forstå kundernes behov og forskellige flows - og så hjælpe dem med selv at blive mere grønne. Og her er samarbejdet med Q8 og Neste MY et rigtig godt eksempel på en kvalifikationsbillet."

De tre vigtigste udfordringer for LEMAN

  1. Det er svært at spå om fremtidens løsninger
  2. Mere klimavenligløsninger kræver, at alle er med
  3. Mange mindre initiativer er nødvendige, hvis man skal gøre en forskel
     
”Vi lever naturligvis op til alle lovkrav, vi overgår kundernes krav og forventninger, og vi bliver en mere og mere attraktiv virksomhed for potentielle medarbejdere, hvor flere og flere også går op i grøn omstilling og en bedre verden."
Rikke Ferrari-Thomsen, Group Chief Commercial Officer hos LEMAN

Lösningen

Rikke forklarer: ”Transportbranchen er en del af en lang fødekæde med mange spillere. Alle kan bidrage, og når alle gør lidt, så flytter det for alvor noget. For eksempel, når Maersk bruger milliarder på et methanol-projekt, viser det vigtigheden. Virkelige forandringer kommer kun, hvis alle gør det, de kan. Vi bliver hele tiden klogere, og der findes ingen endegyldig løsning. Vi befinder os i et vakuum, for ingen er klar over, om det er el eller methanol eller brint eller en kombination, der er fremtiden. Det er dog svært at forestille sig en lastbil, der skal flytte 25 tons gods fra Italien til Greve, gøre det hensigtsmæssigt, hurtigt og økonomisk forsvarligt udelukkende på el. Det er her den store udfordring ligger: "Alle vil gerne have grønnere løsninger, men både hastighed og økonomi må ikke variere ret meget fra det vi kender i dag."

 

 

Fakta om LEMAN
LEMAN hjælper kunder over hele verden med deres transport- og logistikopgaver. Uanset opgavens størrelse er tilgangen den samme: At sammensætte den løsning, som tidsmæssigt og økonomisk bedst tjener kundens interesser.

Læs mere om Neste MY Renewable Diesel (HVO100)